18 Kasım 2017 Cumartesi

SANTİMANTAL KİŞİ

                                                     



SANTİMANTAL-İÇLİ KİŞİ
----------------------------------


  Öğretilerin; yani kitapların, kitaplara can katan yazar, şair, filozof, ilim insanlarının sundukları karşısında, yetmeyecek ömrün hüznünü yaşıyorum. Ne büyük bir akış; var ediş, düşünce eylemleri…

  Bugün bir, hatta birkaç kelime ve deyim daha öğrendim. Ne yazık ki günlük hayatımızda kullanma, kritik yapma alışkanlıklarımız, imkânlarımız az olduğundan; öğretilerin büyük çoğunluğu unutulup gidiyor.

  Yine de heyecanlıyım. Santimantal kişinin, içli, duygulu kişi olduğunu biliyorum artık. İrlanda edebiyatının, İrlanda kültürünün kendi yazarlarının anlatım ve halk dilleri açısından bize yakın olduğunu da hayret ederek öğreniyorum.

  Halk dilinde bir söylem vardır; ikinciye evleneceklere; “ Sakan ah; dul bir kadının eski eşi imam ise evlenme!” Bunun ne anlama geldiğini tam olarak, dile getirmesek de, herkes aşağı yukarı biliyor.

 İrlanda kültüründe ise aynı söylem papazların başına geliyor. Şu sunuma, değerlendirmeye bir bakın hele;

  “ Dillerimiz öyle dışarı çıkmıştı ki; tıpkı bir fırt çekmek için yanıp tutuşan abazan papazların dilleri gibi üç karış dışarıya uzanmıştı.”

  Görünmezi, bilindiği halde, dile getirilmeyen gerçekleri, bir şekilde halk; kendi çeşitlemesini, mizahla, şakayla, kalıcı hale getiriyor.

  Abazan Papaz’ın anlatımı, çok yakın bir süre önce dinlediğim bir başka abazanlığı pekiştirmeme yardımcı oldu. Hızla büyüyen kurumlarımızdan; eğitim dünyalarımızdan birisi. Oraya iş yapan, orasıyla içli dışlı bir arkadaşımın anlatımı karşısında; şaşırmadım dersem yalan olur…

  Halkın değişiyle; koskoca adamlar; gördükleri her dişinin peşinden koşuyor; yani, abazanlık niyetiyle göle maya çalıyor. Keşke hoca Nasrettin gibi bir maya işi olsa! Gülerdik… Bu hale ancak ağlamak gerekiyor.
Bunca imkân, iletişim çeşidi, sosyallik dururken, ilk gülümseyişe, ilki görüşe; bir çağrı abazanlığı yapmak; Santimantal; yani içli insanları üzüyor.


 Güven Serin 



Hiç yorum yok: